HOMO SAPIENS
tar farväl

Historien om
HOMO SAPIENS

HOMO PERCIPIENS

PERCEPTION

KREAPRENÖRER

BoxResonator

KreaprenörLab

Om oss

Kontakta oss

Den bästa känslan för sinnesladdade
innovationer och tjänster har emotionella

De skapar enorma synergieffekter genom att få tekniker och humanister att ”gifta sig” med varandra.

Kreativa entreprenörer, kreaprenörer, som kan få tekniker och humanister att samarbeta, blir morgondagens vinnare. De senare (filmregissörer, konstnärer, kompositörer, författare etc) är nämligen bäst på att fånga de subtila och sinnesladdade företeelser, som tekniker och ekonomer sedan kan förvandla till framtidens hållbara innovationer och tjänster.Alltså, ett perfekt samspel mellan EQ, IQ och FQ.


Albert + Leonardo = Sant

Detta tog vi naturligtvis fasta på när vi lät varumärkesregistrera KREAPRENÖR®, och vi etablerade samtidigt en visionär grupp bestående av forskare, ingenjörer, ekonomer, marknadsförare, IT-specialister, formgivare, konstnärer och journalister i Sverige. Med denna tvärvetenskapliga kompetens har vi bl.a. skapat ett kombinerat och värdeskapande instrument, som enligt perceptionens krav kartlägger alla nya, sinnesladdade idéer, testar deras hållbarhet och visar vägen för framgångsrik lansering.

Gruppens ledningstrio ”resonatorn” Kai Johansson, dialogkonsulten L.O. Landin och ”Leonardisten” Imi Markos hänvisar gärna till inspirerande grekiska förebilder och till renässanspersonligheten Leonardo da Vinci. Men också till mer nutida entreprenörer som tidigt insåg betydelsen av kreativ förstörelse och agerade därefter. Ta som exempel AGA, som kunde förnya sig trots att den tekniska utvecklingen under 1900-talets första hälft slog ut företagets legendariska succéprodukter; de gasbaserade AGA-fyrarna och AGA-spisarna. I dag gör AGAs gaser nytta från A till Ö – från tillverkning av Aspirin till beredning av Öl. Dessutom ägnar sig AGA-gruppen åt frys- och kylteknik i olika sammanhang och åt elektrooptiska- och solenergisystem.

Men även Upplevelsesamhällets svenska kreaprenörer inspirerar. Till exempel Ingvar Kamprad, vars IKEA möter Homo Percipiens drömmar om det sköna hemmet med hjälp av tidsmedvetna designers, ändamålsenliga tekniker och prispressande logistiker. Kamprad vet nämligen att upplevelsen uppstår i Homo Percipiens huvud och rättar sig efter det.

Den största inspiratören är annarsJapan i allmänhet och Sony och Yamaha i synnerhet. Dessa båda nämnda företag samarbetar konsekvent med berömda konstnärer när de tar fram sina innovationer och tjänster. När Sony introducerade CDn på 1980-talet involverade man bl.a. dirigentgiganten Herbert von Karajani processen.

Sony, Yamaha, IKEA. AGA & Co utgör dock fortfarande undantagen. Näringslivets företag och alla led i den offentliga sektorn borde egentligen utbilda kreaprenörer så att de kan utmana framtiden med humanteknologiska nyheter.

Lär dig använda BoxResonator >


© 2001-2003 Kreaprenör®