Populär flygplats i

Kuala Lumpur International Airport, nav i en audiovisuell kunskapskorridor

Kuala Lumpur International Airport (KLIA) i Sepang är 2000-talets flygplats. En multikulturell upplevelse i "regnskogen"!

Det är ett teknologiskt och arkitektoniskt mästerverk, ritat av den japanske byggnadskonstnären Kisha Kurokawa, invigdes 27 juni 1998.

Arkitekturen återspeglar perfekt Malaysias religiösa och multikulturella co-existens. Alltså, det spännande samspelet mellan malajer, kineser, tamiler och dajaker. Överallt i byggnaden poängteras dessa fyra kulturer, som präglas av muslimska, buddistiska, konfuciuska, hinduiska och kristna influenser. Varje pelare, dekoration, arabesk, ornament, armatur, fönster och inredningsdetalj symboliserar en fängslande kulturblandning på ett abstrakt sätt.


Denna pärla har på rekordtid blivit affärsresenärernas nya gateway till Sydostasien och konkurrerar hårt med Changi International Airport i Singapore. Redan ett år efter invigningen blev den också korad till världens tredje bästa flygplats av just affärsresenärerna!

KLIA är naturligtvis "hemorten" för Malaysia Airlines långdistansflotta, som med sina nya Boeing 777-200 och 777-400 nu vill utmana Cathay Pacific och Singapore Airlines om guldet i Business Class.

Den första ekologiska flygplatsen

- Observera att KLIA är världens första ekologiska flygplats. Dessutom världens första, som har komplett integration av datorsystemen, så kallat TAMS, Total Airport Management System!

Det betonades ytterst noga av Dr Mahathir Mohamad, Malaysias säljsinnade premiärminister, som jag hade förmånen att intervjua på semesterön Langkawi - efter mellanlandning och en guidad visning av KLIA.

Mycket riktigt, huvudterminalen är omringad av en djupgrön regnskog på 120 hektar. Och genom jättestora glasfönster kan de väntande resenärerna njuta av cirka en halv miljon tropiska träd, palmer, växter, bambu, buskar och blommor ur den malaysiska djungeln, som täcker 4,68 miljoner hektar endast på södra Malackahalvön.

Inte nog med det. Den internationella satellitbyggnaden för avgång och ankomst inramar i sin tur en inglasad botanisk trädgård med 4500 inplanterade träd och en rad konstgjorda vattenfall.

På så sätt vill Malaysia markera att High tech och Natur kan gå hand i hand.

Navet i en audiovisuell kunskapskorridor

Mahathir Mohamad, Malaysias visionäre premiärminister vid invigningen av KLIA.

KLIA är det mest uppmärksammade objektet i den hi-tech-korridor och cybercity (Putrajaya resp. Cyberjaya), som nu växer upp mellan Sepang och huvudstaden Kuala Lumpur. Det är döpt till Multimedia Super Corridor (MSC) eftersom Malaysia ligger långt framme i audiovisuell-teknologi, utnyttjad även av Hollywoods producenter och regissörer.

MSC, som ingår i Dr Mahathir Mohamads "Wawasan" (=Vision) 2020, är självfallet kopplad till flygplatsens nervcentral TAMS. Och som sagt, den servar och koordinerar anläggningens alla funktioner under ett (!) centralt system.

Närmare 30 delsystem är anslutna till TAMS. Från kriskontroll, lufttrafikledning, bevakning av start- och landningsbanor, belysning, bagagehantering, passagerarnas incheckning och snabb uppdatering av informationsskärmar till styrning av de ljudlösa tågen, som kör passagerarna till satellitbyggnadens olika gater.

TAMS är egentligen on-line med allt, som berör tekniska, mänskliga, informativa och finansiella krav på en flygplats. Och som kommunicerar med dator, video, television och radio samtidigt.

Incheckningstiden slår IATA-standard med 5 minuter. Själva biljett- och bagagehanteringen tar endast 75 sekunder per passagerare - efter högst 9 minuters kötid för Business Class! Men så har också KLIA hela 216 diskar för check-in och 82 för transfer. Den snabba servicen underlättas ytterligare med 60 biljettboxar, 83 hissar, 83 rulltrappor, 69 rullband, strategiskt placerade nära gates och 13 bagageband i ankomsthallen.

Under toppbelastning kan KLIA ta hand om 7130 resenärer. För närvarande är kapaciteten 26 miljoner passagerare per år, men flygplatsen är dimensionerad för 40 miljoner och utbyggnaden ska förverkligas till 2020.

Anpassat till kundernas behov

Affärsresenärerna kan arbeta här i lugn och ro. KLIA har inte mindre än fyra topputrustade och rymliga business centraler: En i huvudterminalen, en i satellitbyggnaden, en i Airside Transit Hotel och en i Pan Pacific Hotel.

Transithotellet har 80 flotta rum och femstjärniga Pan Pacific, som har broförbindelse med ankomst- och avgångshallen, erbjuder 441 businesspräglade lyxrum.

KLIA stillar hungern och törsten med 16 kaféer, snacks- och delikatessbutiker, 5 restauranger och 4 pubar/barer. Ett fitness center med hälsoterapi och medicinsk service värnar om resenärernas fysiska status. Och shoppinglusten tillfredsställs med över 70 butiker, som utstrålar en känsla av Rom och Venedig. Varusortimentet och atmosfären genomsyras av modegiganterna Versace, Ferragamo, Gucci, Valentino, Nina Ricci med flera.

KLIA är egentligen mer än en flygplats. Den är ansluten till en Gateway Park, som frestar med det mesta i avkopplings- och nöjesväg. Från golf och ridning till Go-Kart Arena och Formel-1 Circuit av Grand Prix klass.

Ett stenkast härifrån finns dessutom The Mine Resort City med en av världens mest attraktiva golfbanor (World Cup-meriterad), badstrand vid en konstgjord sjö, "Wunderland" med ishall, shoppingcenter, mässhallar, affärspark och Asiens mest extraordinära hotell. Det är landskapsarkitekter, som har förvandlat Hong Fatt Mine, världens största öppna och ödelagda tenngruva, till en magnifik och vinstgivande tillflyktsort på 550 hektar.

Mine Resort är dessutom granne till en elbelyst golfbana för kvälls- och nattspel. Mycket uppskattad av affärsmän, som är upptagna på dagen.

Med andra ord, KLIA och dess omgivning är anpassade för 2000-talets Upplevelsesamhälle.

Imi Markos
Chefredaktör i kunskapsnätverket Kreaprenör®