Perception à la Imi Markos

Vem var Imi Markos?

Imi Markos föddes i Ungern 1932 och kom som 18-åring till Sverige 1950. Han utbildade sig till journalist och har arbetat med flera av legendarerna i svensk press. Hans karriär fick en extra dimension när han blev ”bollkommentator” hos Torsten Tegnér på Idrottsbladet. Fotbollen har han i blodet. Hans pappa spelade i 1930-talets ungerska landslag, då på väg mot den absoluta världstoppen. Pappan blev sedan under ”Puskas-epoken” tränare i Sverige. 

Efterhand utökade Imi sin journalistiska repertoar. Hans utlandsreportage från bl.a Ungern, det gamla Jugoslavien och Vietnam väckte uppmärksamhet. Hans mångsidighet växte ytterligare, när han på 1990-talet, efter ett innehållsrikt gästspel i reklam och marknadsföring, började publicera initierade artiklar i facktidningen MarknadsTendenser som uppskattad redaktionskollega till chefredaktör Sven-Gunnar Särman, som fick Stora Journalistpriset.

Som researcher var han svårslagen, mycket beroende på sina dramatiska och lärorika ungdomsår ”som oäkta son till Hitler och Stalin”, som har lett till hans speciella sätt att beskriva sin mellaneuropeiska uppväxtmiljö, präglad av förföljelsens erfarenheter.

Jag lärde känna Imi 1997 och 2000 startade vi tillsammans kunskapsalliansen Kreaprenör®, en "spejare" i medvetandeeran, där Imi fram till sin död 2013 var huvudredaktör.

Lars-Olof (LO) Landin
Ordförande i Kunskapsalliansen Kreaprenör®

P.S. Jag tar personligen fr o m nu emot kommentarer och information som skickas från denna blogg.